Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Działania EDU i popularyzacja nauki

„Działania EDU i popularyzacja nauki”

W ramach działań edukacyjnych oraz popularyzatorskich, w LHL pracujemy obecnie nad Massive Open Online Course (MOOC) - są to sieciowe zajęcia edukacyjne, powszechnie dostępne, dla nieograniczonej liczby osób, w zasadzie bez żadnych ograniczeń terytorialnych i czasowych. Kursy MOOC bazują na aktywnym i interaktywnym nauczaniu, wykorzystując tematyczne filmy dostępne dla słuchaczy wraz z całym komponentem edukacyjnym w perspektywie: wykładowca-studenci, ale również student-student (m. inn. poprzez fora dyskusyjne). Materiał ten może zostać uzupełniony o dodatkowe elementy, jak ćwiczenia, case studies, zestawienia i wybory źródeł, tłumaczenia i inne. Przekazy audio-video, w tym również tzw. podcasty mogą być wzbogacone animacjami, grafikami itp. Niezbędnym elementem MOOC jest moduł sprawdzający nabytą wiedzę i realizację celów osiąganych przez uczestników kursu, są to quizy, testy, formularze opisowe, tzw. drop-boxy do deponowania plików itp.

Nie ulega wątpliwości, że ta nowatorska metoda przekazu dydaktycznego poprzez swoją masową dostępność, atrakcyjność audiowizualną i interaktywność znakomicie odpowiada potrzebom współczesnego pokolenia studiujących. Co więcej, ze względu na metodologię i drogę przekazu zrozumiałą dla młodego pokolenia jesteśmy w stanie dotrzeć również do licealistów,  a tym samym materiał stałby się wartościowym uzupełnieniem dydaktyki z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Mógłby również przyczynić się do popularyzacji treści relatywnie rzadkich w przekazie publicznym. W oczywisty sposób promowałby kulturę prawną, nad której niskim poziomem od dawna się ubolewa. Kurs mógłby pomóc w niełatwej decyzji co do wyboru kierunku i miejsca przyszłych studiów. Opracowywany przez nas „MUK” jest  formą pośrednią między wykładem on-line, podcastem oraz e-bookiem, wpisując się w podstawowe założenia reformy studiów prawniczych Wydziału Prawa i Administracji UJ, gdzie  nowoczesne, interaktywne formy przekazu  mają uzupełniać tradycyjny wykład. 

Temat przewodni naszego „MUK-a” – dziedzictwo prawne kontynentu i jego oddziaływanie na współczesność podyktowany został z jednej strony profilem Heritage Lab, z drugiej natomiast głębokim przekonaniem o ciągłej przydatności paradygmatu podstawowych wartości kultury prawnej Europy, wywodzącej się z kręgu starożytnej Hellady, prawa rzymskiego i chrześcijaństwa. Dyskusji wymaga jego przełożenia na mechanizmy funkcjonowania dzisiejszych społeczeństw, szczególnie w odniesieniu do kategorii wolności, demokracji, sprawiedliwości, słuszności, edukacji, socjalizacji normatywnej, a dalej funkcjonowania państwa, prawodawstwa i wymiaru sprawiedliwości. W obliczu licznych kryzysów państwowości konfrontowanej z rewolucyjnymi przeobrażeniami społecznymi – pytanie o dzisiejszy wymiar dziedzictwa prawnego kontynentu nabiera szczególnego znaczenia. Zespół złożony z historyków prawa, romanistów, komparatystów, historyków doktryn i idei, socjologów prawa, ale również i dogmatyków opracowuje kurs przedstawiający dziedzictwo prawne Europy. Mamy nadzieję że kurs pierwszy nie będzie ostatnim.

Zaprosiliśmy do jego tworzenia wszystkich chętnych pracowników Wydziału. Nie zamykamy się w kręgu historycznym. Postrzegamy szanse w zbliżaniu pozornie odległych dyscyplin. Staramy się przekazywać wiedzę prosto i zrozumiale. Czerpiemy obficie z  dziedzictwa przeszłości. Opowiemy na przykład, czy Machiavelli dokonał syntezy poglądów Arystotelesa i Cycerona, i czy polityka może być moralna? Jak dawniej karano złoczyńców, a jak dzieje się to współcześnie? Czy przestępstwo można popełnić przypadkiem? Czy adwokaci zawsze byli prawnikami i czy muszą bronić każdego? Skąd się wziął protokół dyplomatyczny? Czy dawniej też chroniono środowisko naturalne? Skąd wiadomo co ustawodawca miał na myśli i jak interpretować prawo? Czy obyczajowość jest ważna dla administracji publicznej? Jak żyć, aby być godnym dziedziczenia? Czy Sąd Najwyższy kieruje się zasadami wyrytymi na swoim budynku?

Wiedza o historycznej zmienności zjawisk społecznych, szczególnie prawa, nie zda się na nic jeśli nie posłuży zmianom na lepsze. Te zmiany, zanim dokonają się w procesie legislacyjnym muszą być poprzedzone społeczną akceptacją i świadomością. Zapraszamy zatem – już wkrótce - do uczestnictwa w naszym MUK-u!

Łukasz Marzec